Tuesday, November 29, 2011

Judith


Sandro Botticelli - The Return of Judith to Bethulia (1472)


Michelangelo - Judith (detail, 1509)
.


Correggio (1512)
.


Titian - Judith with the Head of Holofernes (1515)

Note: There has been some argument about the identity of the woman in this painting. The confusion arose because the decapitated head is carried on a silver platter, traditionally the way that John the Baptist is depicted. This would then make the woman Salome. But the adoring expression on the face of the second woman suggests that she is Abla, Judith's servant, and this seems more likely. It is generally accepted now that this is, in fact, a painting of Judith, done at the beginning of Titian's career. 



Lucas Cranach the Elder (1530)
.


Jan van Hemessen (1540)
.


Giorgio Vasari (ca. 1554)
.


Jan Massijs (1570)
.


Jacopo Tintoretto (detail, 1579)
.


Caravaggio (1598)
.


Giovanni Bagilone (1608)
.


.


Christofani Allori (1613)
.


.


Orazio Gentileschi (ca. 1622)
.


Valentin de Boulogne (1626)
.


Johann Liss (1628)
.


Padovanino (ca. 1630)
.


.


.


Philip van Dijk (1726)
.


.


August Riedel (1840)
.


Gustav Klimt (1901)
.


.


Hans Hassenteufel (1928)
.


Kris Lewis (ca. 2010)
.
Daring and beautiful widow who saved Israel from the Assyrians
.

6 comments:

  1. Goed dat je ook Gentileshi hebt opgenomen. Wat een vrouw en schilder. In die laatste hoedanigheid overtroefde ze haar echtgenoot; het kostte haar haar huwelijk.

    ReplyDelete
  2. Als ik vanavond nog maar lekker kan slapen. Ik heb er een hard hoofd in.
    Mooie collectie!

    ReplyDelete
  3. @ingrid,
    Artemisia overtrof als schilder niet alleen haar echtgenoot, maar wat mij betreft ook haar vader Orazio. Bij Danaë heb ik werken van vader en dochter achter elkaar gezet.

    @aad,
    Vrouwen kunnen gevaarlijk zijn - hoofd erbij houden kan geen kwaad.

    ReplyDelete
  4. In de voorbeelden die je geeft wint Artemisia het inderdaad van haar vader, die het voor die tijd allemaal wat simpeltjes houdt en zonder veel passie.

    ReplyDelete
  5. Er is iets bizar aan het schilderij van Riedel.
    Het voelt niet als een werk uit 1726.
    Het lijkt wel alsof het recent werd gemaakt. Vooral de details die in het gelaat van Judith, geaccentueerd worden lijken te refereren naar een veel hedendaagser schoonheidsideaal.
    Vergis ik me?

    Groet

    - Dauw -

    ReplyDelete
  6. @DagEnDauw,
    Goed gezien! Een slippertje van mijn kant. De Judith van Riedel dateert uit 1840. Dank voor je opmerkzaamheid.

    ReplyDelete